Het ontstaan van een geluidsman

Al sinds mijn jeugd speelt muziek en het maken daarvan een belangrijke rol in mijn leven. Op jonge leeftijd ben ik begonnen met het bespelen van piano en later klarinet en saxofoon. Later heb ik in een grote diversiteit van orkesten, bandjes en gezelschappen gemusiceerd. Bij het kiezen van een vervolgopleiding zou een conservatorium dan ook niet heel vreemd zijn geweest. De uiteindelijke keuze viel wel op een creatieve opleiding maar dan in de beeldende kunsten.

Jaren later is de liefde voor geluid via de geluidskunst terecht gekomen bij de toegepaste geluidstechniek. Door onder andere mijn zeer brede ervaring met het maken en opnemen van muziek en geluid kan ik zeggen dat ik intussen een gewaardeerde geluidsman ben gebleken. Ondanks dat ik als geluidsman pas sinds een paar jaar in de film- en televisie wereld rondloop voel ik mij er als een vis in het water. Het is erg dankbaar werk, hoewel het dat niet altijd lijkt te zijn. Opdrachtgevers stellen mijn inzet en vakkennis zeer op prijs.

Bekijk ook het overzicht van de film- en TV producties waaraan ik heb meegewerkt.

Hoe kwam dat zo

Tijdens mijn opleiding aan de kunstacademie werd geluid en muziek een steeds belangrijker onderdeel van de werken die ontstaan. In de eerste jaren na Ateliers Arnhem heb ik een aantal concerten georganiseerd met de door mij ontwikkelde Olyfoon. Een omgebouwd huiskamerorgel waar cassetterecordertjes mee werden aangestuurd welke verspreid in een ruimte staan opgesteld. Verder ben ik 5 jaar onderdeel geweest van een alternatieve dance formatie, waar ik onder andere veldopnames verwerkte in dancemuziek. Muziek werd live gesampled en bewerkt. Concerten in binnen- en buitenland, op jazzfestivals en dansvoorstellingen.

De vijf jaren die daar op volgen bestaat mijn werk voornamelijk uit zuivere veldopnames, welke in diverse projecten op verschillende manieren tot uiting komen. Een zo zuiver mogelijke beleving van geluid zijn een rode draad. De thematiek in deze conceptuele werken is vaak ontleend aan mijn fascinatie voor tijd- en tijdsbeleving en de beperkingen van onze zintuigen. Voor veel van de projecten heb ik eigen softwareapplicaties ontwikkeld om de opnames en bewerkingen mogelijk te maken.

Meer informatie over mijn vrije werk.

Recente Producties

Project Historie

Geboren in 1971 te Schiedam. Aanvankelijk ben ik van thuis uit gestimuleerd om een muziekinstrument te gaan bespelen. In het begin piano en later klarinet en saxofoon. Tijdens mijn opleidingen aan het Moller instituut in Tilburg en Ateliers Arnhem heeft mijn grote fascinatie voor geluid en de beleving daarvan zich ontwikkeld. Sinds die tijd ben ik altijd bezig geweest met het opnemen, bewerken en ontwerpen van geluiden. In eerste instantie voornamelijk met band- en cassetterecorders later overwegend met computers.

Acoustic Cinema

In de tijd op Ateliers Arnhem is het eerste concept voor ‘Acoustic Cinema’ ontstaan. Het beeld ondergeschikt maken aan het geluid en vervolgens met geluid beeldende associaties oproepen. Hiervoor is de Olyfoon ontwikkeld. Een omgebouwd huiskamerorgel waar onder andere 15 cassetterecorders mee werden aangestuurd. Met deze installatie zijn een aantal performances gemaakt voor ruimtes in Nederland en Duitsland.

BOM presentaties

Van 1997 tot 2000 heb ik met 2 studiegenoten het bedrijf BOM-presentaties gerund. Dit was een bedrijf dat zich bezig hield met het visualiseren van bedrijfsdoelstellingen. Na diverse projecten te hebben gerealiseerd voor o.a. Heineken, Philips, Levi Strauss&Co en Fuji was de creatieve uitdaging verdwenen en hebben we besloten te stoppen met dit bedrijf.

E-Quad

In 2001 werd ik benaderd om deel te nemen aan een project wat toen nog Electric Quadrant heette, later werd dit E-quad. Deze band maakt muziek die zich het best omschrijft als een dansbare mix van wereldmuziek, jazz en dance. In het najaar van 2003 is E-Quad voor een tournee afgereisd naar Zuid Afrika, waar er is samengewerkt met o.a. Louis Mhlanga en McCoy Mrubata. Het eerste E-quad album Tone+Tune+Tempo is in 2005 uitgekomen. In het voorjaar van 2006 heb ik om artistieke en persoonlijke redenen besloten de band te verlaten.

Eyeing P.P.

In 2004-2005 heb ik deelgenomen aan het multidisciplinair theaterproject Eyeing P.P. , geïnspireerd door het werk en leven van Pablo Picasso. Tijdens diverse presentaties werd er in een live atelier situatie geïmproviseerd met muziek, dans en beeldende kunst.

Quadrant XTD

Als sounddesigner was ik tevens bandlid van Quadrant Extended, tijdens Rotterdam Jazz International 2005. In deze bezetting werd de suite ‘The World Over’ van Eric van der Westen gespeeld. Onder andere met Benjamin Herman, Angelo Verploegen en Jeroen van Vliet.

Geluidskunst

Vanaf 2006 staan mijn eigen autonome werk weer centraal. Na een periode waarin ik voornamelijk software heb ontwikkeld om mijn concept voor het Noiseshaper project gestalte te kunnen geven zijn er diverse aan dit concept gerelateerde projecten ontstaan.

Vanaf 1994 ben ik met grote tussenpozen een project aan het uitwerken dat destijds de titel Winterwarmte droeg. Tien jaar later heb ik dit omgedoopt naar Time-Off. Het gedachtegoed voor project is vaak de basis voor mijn latere projecten. Tijd- en tijdsbeleving zijn bijna altijd centrale thema’s gebleken. Alleen al het feit dat de achterliggende ideeën me na ruim tien jaar nog bezighouden zijn al genoeg materiaal om verder te kunnen werken. Time-Off zal op zichzelf waarschijnlijk nooit gerealiseerd worden.

Het Tunnel project is het eerste project in de openbare ruimte. Namelijk een winkelpromenade in Tilburg. Hiervoor ging ik een jaar lang op zoek naar ruis die een verband had met de locatie. In 12 soundscapes van ongeveer drie minuten werd er een vertaling gemaakt van deze periode.

In 2007 heeft het oude gegeven van de ‘Acoustic Cinema’ weer nieuw gestalte gekregen in het project Nothing Satisfies. Het gebrek aan niks bracht me op het idee om opnames te gaan maken met stilte. De contradictie alleen is al voeding voor opnames.

Discografie

  • Concerto Solitare (registratie performance Kunstferein Essen)
  • Sonata Ti mol
  • Rush hour – Eric van der Westen’s Quadrant
  • I Hear U Now – E-Quad Maxi single
  • Cape Town 2AM – E-Quad Another Man Remix
  • Tone+Tune+Tempo – E-Quad CD
  • Rebound 8 – TL-35 (uit noiseshaperproject)
  • Nothing Satisfies Lustersessie (Gruenrekorder)
  • Tunnel
  • Relaxing Beach
  • Wind in Trees
  • Soothing Landscapes
  • Rain