Berichten

Op 4, 5 en 6 november 2011 vindt het Eindhovens Film Festival plaats, in het kort EFF! Op zaterdag 5 november zal de korte film Ontwaking van Jamel Aattache in premiere gaan. Tevens zal ook Prosopagnosia van Hugo Keijser worden vertoond. Voor beide producties heb ik het geluid opgenomen.

Filmplatform BROET wil onafhankelijke filmmakers een kans geven zich te ontplooien in film en vind het tijd om talent meer in de schijnwerpers te zetten. Waar kan dit nu beter dan op een filmfestival? BROET startte dan ook in 2010 met de organisatie van het eerste Eindhovens Film Festival, gericht op filmmakers van onafhankelijke filmproducties.

Om beginnend talent, maar ook professionals, die nog geen grote productiemaatschappij achter zich hebben staan, eens een kans te geven is er een limiet gesteld aan het budget van de films binnen het programma van het festival. Films die op het EFF worden vertoond mogen niet meer dan 100.000 euro hebben gekost.

Tijdens het festival worden er verschillende activiteiten georganiseerd, zoals workshops, masterclasses van mensen uit het vak, een filmquiz, de mogelijkheid zelf een filmpje te maken, een divers filmprogramma en natuurlijk de uitreiking van de films die door onze jury bekroond gaan worden met een Gouden Camera!

Zoals in bijna al mijn werk zal dit project gaan over veranderingen. De schijnbare eeuwigheid en de relatie die wij als mens daarmee hebben. Eindhoven is Philips en Philips is Eindhoven. Maar dat was natuurlijk niet altijd zo en dat blijkt ook niet altijd zo te zijn. Op deze aarde zijn wij allen bezoekers of passanten, zoals ik dat in een eerder project noemde. Maar ook niet levende materie is niet voor de eeuwigheid. Alles op aarde is in meer of mindere mate aan verandering onderhevig.

Om de verandering op Strijp vast te leggen wil ik dit doen alsof ik een bioloog ben die een gedreigde diersoort onderzoekt. Alleen dit maal is mijn oog gevallen op een groot deels verlaten fabriekspand. Een stervend gesteente in een veranderende stad. Een reusachtig beest dat zich moet aanpassen aan de hedendaagse samenleving. Getroffen door de marktwerking ligt het nu te rusten in het terrein. Om na zijn winterslaap met hernieuwde krachten te herreizen in zijn nieuwe bestemming. Het gebouw “De Hoge Rug” laat ons de geluiden van de stad horen, gereflecteerd tegen zijn enorme gevels. Geluiden die mogelijk het gevolg zijn van de producten die binnen werden geproduceerd.

Het gebouw zal gedurende een periode van 1 maand worden gemonitord. Deze periode staat voor een fictief gedeelte uit een veel groter geheel. Volume X sinds de geboorte van het beest in 1928. Dossier 08/09 2009. De opnames zullen worden gemaakt vanaf het dak van het voormalige NatLab.

De monitoring zal worden gedaan in stereo en het eindresultaat zal 37 minuten en 39 sec duren. Een verwijzing naar de eerste Compact Disc ooit. The Visitors van ABBA.

In de ruimte van het 5MM zal gedurende het Flux-S festival en daarna de bovengenoemde CD worden gedraaid. Hiervoor zou ik deze ruimte willen gebruiken als ware het een ouderwetse luistercabine. Een audiofiele opstelling met een tweepersoonsbank en vloerkleed om optimaal te kunnen genieten van het wonder dat de compact disc heet.

Geschiedenis van de cd

Philips startte haar cd-lab op 9 maart 1979. Na een jaar hard werken en delibereren publiceerden Philips en Sony in 1980 het Rode Boekje, de Compact Disc-standaard, dat alle details beschreef om een compact disc, -plaat en -speler, te fabriceren. De eerste cd ter wereld werd gefabriceerd op 17 augustus 1982 door het Philipsonderdeel Polygram te Langenhagen en was bedoeld voor de Japanse markt. De eerste cd bevatte het album The Visitors van ABBA.

Eind 1982, vier jaar na de introductie van de VLP in Atlanta (Verenigde Staten), brachten Sony (Sony CDP-101), Hitachi (Hitachi DA-1000) en Philips (Philips CD-100) de eerste cd-spelers uit in Japan. Deze gebeurtenis wordt de Big Bang van de digitale audiorevolutie genoemd. Kort daarna volgde de beschikbaarheid van deze producten in Europa (eind 1982) en Amerika (maart 1983). De productie van de eerste Philips-cd-spelers vond plaats in de Philipsvestiging in Hasselt. De eerste Philips-cd-spelers maakten gebruik van een Sony-chipset.

De cd is uitgegroeid tot een veelzijdige dataplaat. De eerste volledig digitale cd (DDD) verscheen in 1985. Het was het album Brothers in Arms van Dire Straits. In 1985 werd de cd-rom uitgebracht, die het mogelijk maakte om massieve hoeveelheden computerdata te verspreiden. In 1987 introduceerde Philips de cd-video, een cd met geluid en beeld. Een beschrijfbare digitale plaat, cd-r, werd in 1990 geïntroduceerd. De cd-r werd de de facto standaard voor de uitwisseling van data en muziek. De cd-familie is zeer succesvol: in 2004 werden er wereldwijd circa 30 miljard cd-, cd-rom- en cd-r-platen verkocht. Slechts een handvol liefhebbers is de grammofoon trouw gebleven.

In 2007, dus 25 jaar na de introductie, waren er wereldwijd in totaal reeds 200 miljard cd’s verkocht.

bron: wikipedia