Berichten

Tijdens het verfijnen van het preceptiemodel voor de Noiseshaper had ik testopnames nodig die ik in de studio op verschillende manieren kon bewerken met de Noiseshaper. Hiervoor ben ik toen lange opnames in het veld gaan maken. Deze opnames bleken echter op zich zelf al erg bijzonder. Met name van wege het feit dat er schijnbaar niks gebeurd. Intussen maak ik deze opnames in surround waardoor de beleving naar een ander level wordt getild. Just Noise wordt een serie DVD’s waarvan elke DVD 1 track bevat. De opnames worden in zijn geheel ten gehore gebracht en minimaal bewerkt.

Na het beluisteren van de opnames van de afgelopen tijd en gesprekken met diverse mensen ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik een denkfout heb gemaakt in het construeren van het perceptiemodel in de applicatie. Door de implementatie van de Equal loudness contour wordt op dit moment het tegengestelde effect bereikt van mijn eigenlijke doel. De dynamiek van de spanningsboog wordt hierdoor te veel afgezwakt.
De afgelopen weken heb ik daarom onder andere Dorkbot en Nerdslabavonden bezocht om te zoeken naar mensen met voldoende kennis om dit te veranderen. Met name de grote speling in de grootte van de individuele partjes moet veel kleiner worden.
Verder heb ik in de Yearscrobbler de crossfade-lengte percentueel veel groter gemaakt waardoor het geluid veel beter vloeit. Mogelijk dat dit ook beter is voor de Noiseshaper.

dms-decoder-polar

Door de aanschaf van nieuwe microfoons kwam ik op de site van Schoeps een opnametechniek voor surround tegen die zij de dubbele Mid/Side techniek noemen. Het komt hier op neer dat er een extra Mid microfoon wordt gebruikt welke naar achteren is gericht. Deze maakt vervolgens gebruik van dezelfe Side microfoon. Grote voordeel is in mijn geval dat er dus maar één microfoon extra nodig is om surround op te verkrijgen. Schoeps heeft vervolgens een VST plugin ontwikkeld welke op de site gratis is te downloaden.

Dit is voor mij de uitgelezen methode om de opnames van de ‘Noiseshaper’ ruimtelijk te maken. De vraag is natuurlijk of het ruimtelijk effect ook hoorbaar is in deze opnames.