Terug in de tijd maakt in basis gebruik van eerder opgenomen geluidsfragmenten (tijdsbogen). Deze bogen zijn opgenomen d.m.v. de door Olivier Nijs ontwikkelde Noiseshaper applicatie. Deze worden begeleid en gemanipuleerd door de Band.

Terug in de tijd is: Een samengaan van geluidskunst en hedendaagse muziek. Het contrast tussen de atonale veldwerken van de Noiseshaper en de tonale hedendaagse muziek. Recycling van eerder opgenomen of gecomponeerd materiaal. Herbeleving van eerdere gebeurtenissen. Accenten leggen doordat geluiden uit hun oorspronkelijke omgeving zijn gehaald.

De opnamelocaties voor de tijdsbogen worden gekozen op basis van mate van willekeurigheid. Daarmee bedoel ik locaties waar het geluid niet bewust door de mens is gemodelleerd. Een concert is bijvoorbeeld een totaal gestileerde gebeurtenis terwijl een parkeerterrein dit niet is. Een supermarkt met achtergrondmuziek zit hier tussen in.
Er kunnen natuurlijk ook situaties worden gecreëerd waardoor een locatie interessanter wordt. Het eindresultaat is manipuleerbaar. De schoonheid van het klanklandschap. Schoonheid is subjectief. Elk individu is op zoek naar ordening en schoonheid.
Het materiaal van de band is gebaseerd op de tijdsbogen, maar ook door conceptueel aanverwant geluid en muziek. Tijdsbeleving en ritmeperceptie blijven een prominente rol spelen in het proces en resultaat. Het zou interessant zijn om een grote variëteit te realiseren in de keuze van mensen waarmee wordt samen gewerkt. Ik denk daarbij voornamelijk aan muzikanten/dj’s uit de elektronische muziek hoek of klassieke musici. Mensen die willen experimenteren, maar ik wil me ook graag laten verrassen door totaal andere invloeden.

Laat de luisteraar opgezogen worden door de (langzaam) ontwikkelende klanken. Als een soapserie met kliffhangers.

Ruwe energie, serene rust, verwarring, herkenning…….